Hier volgt een handleiding over hoe de EACV klep van een Honda CRX te reinigen.
EACV Staat voor Electronic and Air Controlled Valve en deze zorgt ervoor dat het stationair toerental altijd gelijk is onafhankelijk van de belasting van de motor, bijvoorbeeld bij het aandoen van je lichten gaat dynamo zwaarder draaien dus motor meer belast.
De EACV klep wil wel eens vervuild zijn waardoor de klep blijft hangen. Dit veroorzaakt bij stationair een in toeren op en neergaande motor. Hij gaat dan met gelijke intervallen van 750 naar ongeveer 2500 toeren. Door de klep schoon te maken is vaak het probleem opgelost.
- Maak de stekker aan de achterkant van de EACV los (lipje indrukken).
- Draai de 2 bouten van de EACV klep los en (zie foto)
De EACV klep losdraaien.
- Hou de klep iets omhoog en maak de slangen los door eerst het klemmetje met een tang in te knijpen en naar beneden te schuiven.
Hou er een doek onder want er loopt een klein beetje koelvloeistof uit als de slangen los zijn (zie foto).
De EACV klep los van het inlaatspruitstuk.
- De EACV klep is nu los en kan schoongemaakt worden (zie foto).
De EACV klep los van de auto.
- Schroef het dekseltje met de slang aansluitingen los (zie foto).
Veel nut heeft het niet maar omdat de klep nu toch los is kan hij meteen maar helemaal goed schoongemaakt worden.
Het dekseltje van de koelvloeistof kamer.
De koelvloeistof kamer open.
- Giet nu een klein in de 2 gaten aan de zijkant van de behuizing wasbenzine of carburateur reiniger en laat het even inwerken (zie foto)
Gebruik geen remmenreiniger want het schijnt dat het balgmembraampje daar niet tegen kan.
Wasbenzine in de 2 openingen.
- Giet de wasbenzine of carburateur reiniger weer uit de klep en blaas met perslucht de klep weer schoon (membraan glimt dan weer een beetje) (zie foto).
Door het gat is het membraan te zien.
- Om de EACV klep te controleren kan hij nagemeten worden (zie foto) de weerstand moet tussen de 9 en 15 Ohm liggen, wijkt dit erg af dan is de klep waarschijnlijk defect.
Het meten van de weerstand van de EACV klep.
Helaas gaat de EACV klep niet verder open, ik heb geprobeerd om de achterkant los te maken maar na het verwijderen van de borgingen (zie foto) zit het witte gedeelte nogsteeds muurvast.
Ook na het verwijderen van de borgingen ging de klep niet open.
De inbus bout aan de voorkant is om de veerspanning van de klep in te stellen. vaak zit deze vast maar eraan draaien is ook niet nodig want de klep kan toch niet uit elkaar.
- Breng de EACV klep weer aan in omgekeerde volgorde als hierboven staat beschreven.
- Reset de ECU (zie handleiding foutcodes voor meer info).
- Controleer voor alle zekerheid het koelvloeistof niveau en vul bij indien nodig.
Lekt er na het monteren van de EACV klep koelvloeistof, controleer dan de twee slang aansluitingen. Als de slangen niet te kort worden is het het beste om er van het uiteinde een stukje af te knippen. Helpt dit niet koop dan een nieuwe pakking van het dekseltje van de EACV-klep of gebruik wat vloeibare pakking.
Is het schommelen van het toerental na het schoonmaken van de EACV klep nogsteeds niet verholpen, doe dan het volgende.
- Start de motor en laat hem op bedrijfstemperatuur komen (radiator fan slaat aan)
- Schakel de motor uit.
- Haal de stekker van de EACV klep los.
- Start de motor.
- Stel het stationair toerental met de stationair afstel schroef (zie afbeelding) af op ongeveer 450 rpm.
- Schakel alle elektrische verbruikers uit (achterruitverwarming, kachel blower, verlichting enz.).
De stationair stelschroef.
- Schakel de motor uit.
- Plaats de stekker van de EACV klep terug.
- Reset de ECU (accupool loshalen of ECU zekering in de zekeringen kast onder de motorkap verwijderen).
- Start de motor en laat hem een tijdje stationair draaien zonder gas te geven.