Hier volgt een handleiding over hoe de bougies te vervangen van een Honda CRX.
Welke bougie gebruikt kan worden staat in de tabel hieronder. Bougies welke zogenaamd meer pk's leveren door meer vonken (Een vonk zoekt altijd de weg van de minste weerstand en zal dus nooit in vieren splitsen), met een grotere en heldere vonk en andere 'tell-sell' bougies zijn naar mijn idee alleen maar zonde van je geld, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Standaard | Naar keuze | |
NGK | BCPR6E-11 |
BCPR6EY-N11 BCPR7E-11 BCPR7EY-N11 |
ND | Q20PR-U11 | Q22PR-U11 |
- Verwijder de bougiedoppen.
- Draai de bougies los (zie foto).
Door het DOHC systeem van de CRX zijn de bougie schachten vrij lang. Het losdraaien van de bougies dient dan ook met een geschikte bougiesleutel te gebeuren of als je deze niet hebt kan het op de worden uitgevoerd door gebruikt te maken van een pijpsleutel en een passend stukje slang (zie foto's).
De bougies losdraaien.
- Druk een passende slang over de bougie en trek vervolgens de slang met bougie uit de schacht (zie foto).
Let op dat er niets in de cilinder valt!
De bougie met een slangetje uit de schacht halen.
De bougie uit de schacht.
- Controleer de elektrodeafstand van de bougie (zie afbeelding) of vervang de bougies.
De elektrodeafstand moet liggen tussen de 1,0 en 1,1mm.
Het officiƫle vervang interval van bougies staat op 24 maanden of 40.000 km (wat eerst komt).
- Monteer de bougies in omgekeerde volgorde als hierboven beschreven is.
Laat ook de bougie weer aan het stukje slang in de schacht zakken, omdat hij anders op de elektrode kan vallen en de elektrodeafstand weer verandert. Let er ook op dat je de bougie er niet scheef indraait.
Smeer bij het monteren een klein beetje molycote vet op het schroefdraad van de bougie en draai hem vast met een moment van 18 Nm (1,8 kgf·m).